Overgewicht, waardoor kan het ontstaan?

Overgewicht, dat wil je zien te voorkomen.

Voor het ontstaan van overgewicht zijn meerdere oorzaken aan te geven.
Een daarvan is het volgen van crash diëten.
NIET DOEN!

Crash dieten
” Nu ga ik het volhouden. Nog 1 keer doe ik een dieet, ik ga afvallen en ik blijf afgevallen”.
Herken je dat? 90% van de mensen die lijnen houdt het op lange termijn niet vol. Als je een crashdieten volgt, en misschien wel meerdere keren, loop je grote kans dat je gewicht steeds meer stijgt. Nog meer overgewicht! Het zogeheten jojo-effect. En dat was nooit je bedoeling.

Jojo-effect
Bij een crash- dieet (ze hebben de meest gekke namen) eet je zo weinig dat afvallen snel gaat.
En dat is natuurlijk wat je wilt. Logisch. Je wilt van je overgewicht af.
Maar je lichaam reageert hierop door je ruststofwisseling te verlagen. Je lichaam wil geen tekort. Je lichaam wil voorraad voor slechte tijden.
Je ruststofwisseling daalt o.a. doordat je spiermassa afneemt. Een negatief gevolg van crashen. Omdat er te weinig energie binnenkomt zal je lichaam spieren afbreken. Spieren bestaan voor een heel groot deel uit eiwit en eiwit levert energie.

afvallen / overgewicht Hilversum dietist

Hongergevoel neemt toe
In de spaarstand slaat je lichaam eten sneller op als vet. En dat vet wilde je nu juist kwijt!
Een ander bijkomend nadeel van die spaarstand is dat je hongergevoel toeneemt waardoor volhouden nog moeilijker wordt. En het is al zo moeilijk om vol te houden.
Daarnaast voel je als je eet ook nog eens minder verzadiging.

Eetbuien
Minder verzadiging voelen, honger hebben, prikkelbaarder zijn omdat je hersenen te weinig energie krijgen….
Je wordt er minder stabiel door. Op effectieve wijze met emoties omgaan wordt lastiger en de verleiding te gaan eten neemt toe. Grote kans dat er eetbuien ontstaan. Met als gevolg schuldgevoel en nog meer eten.
Alles wat je wilde voorkomen en je had je zo voorgenomen dat je het nu echt ging volhouden. Wat overblijft is frustratie en een hoger gewicht dan voor je begon.

Geleidelijk afvallen is effectiever
1 tot 2 kilo per maand. Dat is op jaarbasis 12 tot 24 kilo. Een jaar! Dat klinkt lang. Hou je dat wel vol denk je dan.
Mijn tegenvraag is dan: ” Wat had je gedacht na het crashdieet dan? Ook dan moet je vol blijven houden. Of niet soms?”
Beter val je geleidelijk af. Verander je een paar dingen in je voedingspatroon waarvan je zeker weet dat je het vol gaat houden.
Ons lichaam en zeker ons brein houdt namelijk niet van verandering. Verandering geeft stress.  Je brein wil alles bij het oude houden. Alleen kleine veranderingen, dat kan je brein aan.  Jij kan denken met je grijze hersenmassa dat je grote veranderingen aan kan maar je Amygdala, een klein kraantje in je hersenen dat reageert op Verandering, is het daar totaal niet mee eens. En daar heb jij geen invloed op. Helaas.

Dieetbegeleiding mét stresscounseling
Bij Eilandcoaching helpen we je op een PuurGezonde manier af te vallen. Stap voor stap. Met als doel dat je op lange termijn gewicht kwijt raakt en dat het er af blijft. Zonder stress. Ook kijken we welke patronen er toe bij hebben gedragen dat je gewicht steeg, bijvoorbeeld bij welke stessoren en hoe kun je daar mee omgaan. En dat doen we wandelend in de natuur in of rondom het Gooi of op een (Spaans) eiland.
Bekijk onze begeleidingspakketten hier.

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Call Now Button