1. Overgang & Voeding , over oestrogeen

Afgelopen zaterdag was ik voor mijn man waarschijnlijk niet te harden!

Nu, een paar dagen later kan ik toegeven dat ik onredelijk was. Heel onredelijk! Herkenbaar? Heb je last van opvliegers, stemmingswisselingen, depressieve neigingen, onzekerheid, nervositeit,  hartkloppingen, slecht slapen, hoofdpijn en migraine, moeheid, concentratieproblemen, haar dat dunner wordt, wordt je zwaarder en dat vooral op je buik, heb je geregeld darmklachten zoals obstipatie en een opgezet gevoel, etc.? Grote kans dat de #overgang begonnen is. Helaas gaan wij vrouwen niet zo heel soepel onze volgende levensfase in. In de overgang zijn is een vorm van stress! Fysiek en mentaal. Het is een periode van afscheid nemen en toch ook een nieuwe uitdaging in ons leven.

De overgang vieren op Ibiza

Je kan er wat aan doen met voeding

In de overgang raken, vervelend, maar er is met voeding wel wat aan te doen. Je komt er natuurlijk niet vanaf, dat duurt gemiddeld 10 jaar, een natuurlijk proces. In deze serie columns krijg je van mij tips die je kunnen helpen de symptomen een beetje te beperken. Symptomen die soms gelijk zijn aan die van een #burn-out! Omdat ik werk met vrouwen met overgewicht én met vrouwen met een burn-out heb ik mij ook in voeding bij de overgang verdiept. Steeds zal ik een stukje over de overgang uitleggen en daarop volgend telkens enkele voedingsadviezen. Zo loods ik je de komende weken door het begrip “overgang” heen. Als je vragen hebt, schroom dan niet ze te stellen door mij te bellen of te mailen (info@eilandcoaching.nl). Bedenk in ieder geval ook eens als je typische overgangsklachten hebt, had je ze al eerder?

Soja. Wel of niet bij de overgang?

Hormonen, hormonen en nog eens hormonen

Onze maandelijkse cyclus wordt geregeld door een aantal hormonen: oestrogeen, progesteron, follikel stimulerend hormoon (FSH) en LH of luteïniserend hormoon dat zorgt voor stimulatie van de eisprong. FSH zet de follikels in de eierstokken aan tot de productie van oestrogeen.  FSH en LH worden in de hypothalamus in de hersenen geproduceerd. Als de eicellen opraken, gemiddeld zo rond je 51ste, wordt er minder oestrogeen en progesteron aangemaakt. We hebben echter wel oestrogeen nodig en dus gaan de bijnieren en het vetweefsel oestrogeen produceren. Heb je nou net teveel last van overmatige stress of een burn-out of gebruik je veel suikers, dan kunnen je bijnieren ontregeld raken en komt de oestrogeenproductie in het nauw. Dat gebeurt ook als je bijnieren en vetweefsel aan het begin van de overgang nog niet zo veel van deze hormonen aanmaken. Dat proces moet namelijk op gang komen. Door dit tekort ontstaan de typische overgangsklachten die ik bovenaan benoemd heb. Zoals gezegd, oestrogeen wordt door het lichaam geproduceerd. Er is ook oestrogeen dat niet door het lichaam geproduceerd wordt zoals fyto-oestrogeen uit soja en xeno-oestrogeen uit plastics!

Shitakes helpen je de overgang door.

En dan hier de eerste drie voedingsadviezen

1. Soja kan een goede bijdrage leveren gedurende de overgang. Gebruik dan hele soja zoals uit tempeh of eet sojaboontjes (edamame) als snack. Beiden haal je bij de toko. Edamame vind je daar in de diepvries. Drie minuutjes koken, even afspoelen onder koud water en smullen maar. Tempeh verwerk je in vegetarische oosterse gerechten.

2. Xeno-oestrogenen krijg je natuurlijk liever niet binnen. Ze zitten in plastics en weekmakers. Kijk de komende week eens hoeveel plastic je gebruikt en probeer dat te verminderen. Zo haal je groenten, fruit, noten, kaas en vis beter op de (biologische) markt. Waar doe je je brood in? Wel eens gedacht aan een roestvrijstalen broodtrommeltje? Vooral ook van belang voor kinderen en in het bijzonder jonge meisjes. Drink je veel water uit flesjes? Neem een Dopper of een glazen flesje.

3. En dan zijn er nog myco-oestrogenen, die haal je uit paddenstoelen zoals de shi-take.

Oestrogeen is nodig voor diverse processen in het lichaam. Het zorgt voor een goede botstructuur, je krijgt er een soepele huid door, het draagt bij aan een normaal cholesterolgehalte, zorgt voor een goede hersenfunctie, voor emotioneel evenwicht, soepele vaatwanden, etc. Belangrijk dus om de natuur een handje te helpen als je in de overgang raakt. Dat kan door o.a. bovenstaande 3 tips toe te passen.

Vier de overgang op Ibiza!

Medio juni 2017 organiseert Eilandcoaching een coachreis naar Ibiza voor vrouwen in de overgang. Meer daarover lees je hier.

Tot slot: Waar haal je een roestvrijstalen broodtrommeltje? Kijk eens op www.greenjump.nl , www.broodtrommelstore.nl en andere sites.

En dan nog een lekker recept met shi-takes: http://www.puurgezond.nl/recept/recept/article/risotto-met-portobellos/

In de volgende blog meer over de balans tussen oestrogeen en progesteron, het belang van cholesterol en gezonde vetten in je voeding.

 

, , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Call Now Button