Hoge hakken, meer stress?

Ik hoor je denken

Wat zegt ze nou? Hoge hakken, meer stress? Waar slaat dat op? Ik zal het je vertellen. Met mijn client liep ik in het bos. Daar is niets vreemds aan want dat doe ik altijd. Mijn client heeft stress, chronische stress. En dat uit zich in vermoeidheid, concentratiestoornissen en vergeetachtigheid. Stress wordt altijd veroorzaakt door iets wat niet in je systeem past. In dit geval werk. De ervaren werkdruk is te hoog. Ik zeg bewust ervaren werkdruk. Want een ander zal het misschien niet als druk ervaren. Hoe je iets ervaart en er mee omgaat heeft dan ook alles te maken met je persoonlijke eigenschappen.

Tempowandelen

We gingen samen tempowandelen. Oftewel, in verschillende tempo’s lopen. Tempo 1 was heel langzaam. In dit tempo konden we goed om ons heen kijken en de natuur ervaren. Zowel wat er te zien was (de eerste paddenstoelen al in augustus) en wat er te ruiken was (de citruslucht van de douglasspar). Daarna gingen we steeds een stukje sneller, tot ongeveer 6,6 km per uur in tempo 5. Ik vroeg mijn client welk tempo bij haar paste. “Twee”, zei ze heel stellig. “Maar nu ik overspannen ben zit ik in tempo 1”. Ik neem tijd voor rust. En toen vertelde ze dat ze op het werk altijd in tempo 4 zit en als ze gestresst is op het werk in tempo 5. En ze was al weken gestresst!

Hoe sneller je gaat des te gejaagder je je voelt

Dus we gingen even in zijn 4 en schakelden daarna door naar zijn 5. Ik vroeg hoe het voelde om de hele tijd in deze tempo’s te lopen. “Gejaagd”, zei ze. “Wat gebeurt er dan als we terugschakelen naar je natuurlijke tempo, naar 2? Dan voel ik me veel meer ontspannen. “  En toen vertelde ze mij dat  als ze op het werk loopt, bijvoorbeeld naar de koffie-automaat, dat altijd in tempo 4 of 5 gaat! Alles gaat dus in een te hoog tempo! Snel lopen maakt gehaast. Het maakt dat je je gehaast voelt. Rustig lopen voelt veel meer “zen”. We bedachten dat ze voortaan op het werk rustig gaat lopen. Om zich minder gejaagd te voelen. Je tempo en je houding maken immers hoe je je voelt. Dus als je je gejaags voelt kun je dat proberen te veranderen door bewust langzamer te lopen.

En die hakken dan?

Juist ja, die hakken. In een eerdere sessie hadden we geoefend met stevig staan. Door steviger te staan kan je je krachtiger voelen. Dat kan helpen om assertiever te durven zijn. Of om als je een denker bent wat meer te kunnen aarden en voelen hoe het met je is. Nu we tempowandelden vertelde mijn client dat ze op haar werk altijd op hoge hakken liep. In tempo 4 en 5 dus. Ik vroeg hoe ze dat deed, dat ik dat niet zou kunnen. Toen zei ze dat zij dat eigenlijk ook niet zo goed kan. Dat het best wankel voelt. Ik ben best visueel ingesteld dus ik zag het voor me. Mijn client, die een hele zachte energie heeft, op hoge hakken, bijna rennend (en wankelend en gejaagd))op het werk op weg naar de koffie-automaat en meer. Het paste zó niet bij het beeld dat ik van haar had! We moesten er samen om lachen. En voortaan gaat zij in een trager tempo en  platte schoenen koffie halen.

 

, , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Call Now Button